Het gemeentebestuur van Londerzeel betreurt de berichtgeving in Het Laatste Nieuws online van zaterdag 17 mei 2014 en in de papieren versie van zaterdag 17 mei 2014, p. 44 (door uw medewerker Dimitri Berlanger).

Bij het gemeentebestuur is noch van de organisator – Geert Cleymans, noch van de vriendengroep met LWD-signatuur een aanvraag tot het plaatsen van een groot scherm voor het uitzenden van de wedstrijden van de Rode Duivels binnengekomen. Van enige tegenwerking vanuit het bestuur kan dan ook geen sprake zijn. Alle mogelijke aanvragen worden op dezelfde manier behandeld zoals de tientallen initiatieven die jaarlijks met succes georganiseerd worden door de verenigingen.

De specifieke richtlijnen om een groot scherm te plaatsen voor de uitzending van de wedstrijden van de Rode Duivels zijn opgenomen in een ministeriële omzendbrief van de FOD Binnenlandse Zaken die aan alle provinciegouverneurs, burgemeesters en korpschefs van lokale politie is bezorgd. De opgelegde richtlijnen hebben onder meer betrekking op veiligheid (in...stellen veiligheidsperimeter, aanstelling securitypersoneel, voorzien medische hulppost, voorzien evacuatiewegen…) Verder dient rekening gehouden te worden met de rechtenhouders van het WK (VRT & RTBF). In elk geval dient het evenement officieel te worden aangevraagd bij het gemeentebestuur en moet een veiligheidsoverleg worden gehouden.

Het gemeentebestuur zal ook zelf geen groot scherm plaatsen. Het bestuur is van oordeel dat verenigingen en de middenstand alle kansen moeten krijgen en wil hen geen concurrentie aandoen. Bovendien zou het niet verantwoord zijn om hiervoor belastinggeld te gebruiken als er voor het overige bespaard moet worden.